C#: Začíname (2. časť) (c) PCBlog.sk

  • WallPapers
  • HTML
  • Prevody jednotiek
  • Internet
  • Praca IN

Navigácia

    Posledné články

    • Ako urobiť z linkov v code živé linky (pre Firefox a Operu)
    • Volanie zadarmo cez zlatestranky.sk
    • Zoznam freehostingov so subdomenami
    • Vytvorenie CS 1.6 servera zdarma
    • Free SMS cez internet
    • Spider-Man: Web of Shadows
    • Európski poslanci chcú chrániť deti pred zneužitím na internete
    • Facebook hostuje až desať miliárd fotografií
    • V USA majú nový anti-pirátsky zákon
    • Apple odhalí nové MacBooky 14. októbra

    Odkazy inde

    Pcblog.sk

C#: Začíname (2. časť)

Čo potrebujeme? - mať nainštalovaný .NET Framework (2.0[,3.0,3.5 - Visual Studio 2008]) - mať Visual Studio [2008] (Môže byť aj free express edition: http://www.microsoft.com/Express/) alebo niečo podobné (napr. OpenSource SharpDevelop http://sharpdevelop.net/OpenSource/SD/) - mať základy angličtiny! - mať trpezlivosť!

Čo potrebujeme?

- mať nainštalovaný .NET Framework (2.0[,3.0,3.5 - Visual Studio 2008]) - mať Visual Studio [2008] (Môže byť aj free express edition: http://www.microsoft.com/Express/) alebo niečo podobné (napr. OpenSource SharpDevelop http://sharpdevelop.net/OpenSource/SD/) - mať základy angličtiny! - mať trpezlivosť! - mať nejaké základy o programovaní

C# a jeho vlastnosti:

  • Je novší/modernejší jazyk vyvinutý pre Microsoft .NET
  • Veľmi podobný programovaciemu jazyku Java, menej C++, Visual Basic
  • Objektovo orientovaný jazyk
  • Syntax je Case-sensitive (rozlišovanie veľkých a malých písmen vo výrazoch) napr. spinac a Spinac sú dva odlišné pojmy
  • Obsahuje 80% knižníc .NET frameworku
  • Par pojmov Kompilator = "premienia zdrojový kód do EXE/DLL/... (spustiteľný súbor)" Debugger = slúži na vylaďovanie aplikácií, t.j.: odchytávanie chýb, výnimiek atď. Metóda = je to proste funkcia

    Tak už začneme?!: Spustíme si Visual Studio 2008. V ponuke vyberieme File>New>Project... V pravo hore si z ponuky vyberieme .NET Framework 2.0 (ako som v 1. časti spomínal, že 2.0 sa viacej oplatí ako 3.x). Vľavo vyberieme z listu: Visual C#>Windows a potom vpravo v Templates - Console Application (konzolová aplikácia). Dole nastavíme názov, cestu k uloženiu a dáme OK. Odporúčam spúšťať programy s klávesovou skratkou Ctrl+F5 (konzolové ap.) a F5 (win ap.) Otvorí sa nám editor s kódom (upravené): /* Každá knižnica/trieda obsahuje rozličné možnosti (napr. System.Net t.j.: veci okolo netu - download, upload atd...) System - je hlavná knižnica > tiež môžeme pridávať iné knižnice/triedy */ using System; using System.Collections.Generic; using System.Text;

    namespace ConsoleApplication1 //V namespace sa nachádzajú triedy, //ConsoleApplication1 je len názov - môžeme ho zmeniť ("proste niečo //nadradené nad triedou") {    class Program //Hlavná trieda programu    {       static void Main(string[] args) //Vstupný bod programu       {       //Console je trieda zo System a mohli by sme zapisat to aj takto //System.Console.WriteLine("")       Console.WriteLine("Ahoj svet!"); //Vypise do konzoli text Ahoj svet!       }    } }

    Syntax - základy Komentáre - slúžia na pridávanie poznámok do zdrojového kódu, kompiler ich ignoruje

    typy komentárov: 1. krátky (jednoriadkový) - //Toto je moj komentar 2. dlhý (viacriadkový) - /* toto je viacriadkovy komentar */

    Bodkočiarka - píše sa za metódami, výrazmi..

    Hodnotové typy 1. string (napr. "toto je text") - používa sa na uloženie reťazca textu (string vpisujeme do úvodzoviek - " ") 2. int (napr. 10) - používa sa na uloženie čísla 3. bool (true/false)- používa sa na uloženie logickej hodnoty (ANO/NIE) 4. char (napr. 'a') - používa sa na uloženie 1 znaku (char vpisujeme do apostrofov ' ') 5. a iné...

    static void Main(string[] args) - je to hlavný vstupný bod programu ("keď zapneme program, tak bude najprv táto metóda volaná") - args - obsahuje argumenty, napr. ak sme zapli program cez prikazový riadok takto - "Program.exe /t /a" - tie veci za lomitkami sú argumenty. string[] to je pole (neskor vysvetlime) stringov (textov) v ktorom sú uložené argumenty. Môžeme ich dostať takto, napr. Console.WriteLine(args[x]); //za x dosadime poradie argumentu, vypise sa do konzoly argument

    Ak chceme volať metódy atď. z triedy/knižnice - za názvom dáme "." , napr.: Console.WriteLine , Console.ReadLine, atď... - vo Visual Studiu je tzv. Intellisense - keď napíšeme Console. tak sa nám automatický otvorí ponuka s možnými metódami, eventmi (udalosťami), vlastnosťami [a iné].

    Niektoré metódy triedy Console Console.WriteLine(X) - vypíše text do konzoly, rôzne typy premenných >>>> napr. Console.WriteLine("Test"); >>>> napr. Console.WriteLine(150); >>>> napr. Console.WriteLine(true); Console.ReadLine(); - načíta napísaný riadok v konzole vo vráti vo forme string >>>> Console.WriteLine("Ako sa voláš?"); >>>> Console.WriteLine("Vítam ťa " + Console.ReadLine() );

    Použite premenných a výrazy premennú definujeme takto (nakoniec bodkociarka): TYP_PREMENNEJ NAZOV_PREMENNEJ; napr. string MojText; napr. int Cislo;

    !!Názov premennej nemôže obsahovať niektoré znaky, napr. medzeru, potom na začiatku nesmie byť číslo. Môže obsahovať aj diakritiku (radšej nepoužívať)

    Každú premennú je POTREBNÉ inicializovať - čiže jej priradiť hodnotu (buď pri definovaní alebo neskôr): napr. string MojText = "Ahoj!"; alebo aj takto napr. int Cislo; Cislo = 1;

    Hodnotu premennej priradíme takto (nakoniec bodkociarka): NAZOV_PREMENNEJ = HODNOTA(ZAVISLA OD TYPU PREMENNEJ, INA NEMOZE BYT!); napr. prem = 10;

    Výrazy - môžeme používať zátvorky Výrazy - číselne - int/long/byte... spájame s + - * /: napr.: int Cislo; Cislo = 5 + (10 * 2); Výrazy - reťazcové - string spájame s +: napr.: string Test; Test = "Ahoj " + "svet!";

    Int (číselné) a string (reťazce/textové) nemôžme spolu spájať, len konverziou napr.: int vek = 5; string textik = "Mám " + vek.ToString();

    ToString() je metóda, ktorú obsahuje každý objekt, t.j.: premena na string/reťazec (text)

    Do string môžete vkladať tieto špeciálne vecičky (Escape sequences): \n - skok na nový riadok [\r] \t - tabulátor a iné... napr.: Console.WriteLine("Test \t tabulátora");

    Nabudúce pokračovanie...

    Zdroje: z hlavy

    Yuraj

    ico Yuraj | ico 14. červenece 08, 17:07

    Související články

    • C#: Zoznámte sa z .NET Framework-om (1. časť) (14. červenece 08, 17:07)

Iné projekty

czechwebs.cz - Katalóg českých webov
slovakwebs.sk - Katalóg slovenských webov

© 2009 www.PCblog.sk Všetky práva vyhradené. | Prevádzkovateľ: VAVA SK, s.r.o. | Autor : Oldřich Šálek Zásady ochrany osobných údajov